۲) آنتن همه طرفه یا Omni-directional Antenna/Dipole

به آنتن های میله ای شکلی که تشعشات آنها در تمام جهت ها منتشر می شود، آنتن های Omni-Directional یا همه طرفه می گویند، آنتن های دو قطبی یا Dipole یک نوع آنتن Omni-Directional هستند.


منظور از همه جهت ها چیست؟

خورشید تشعشعاتش را به طور مساوی در تمام جهت ها منتشر می کند.


http://s1.picofile.com/file/6192260560/Isotropic_Radiator.gif

خورشید یک تشعشع کننده ی همه سویه یا Isotropic Radiator است، اما تا امروز آنتنی با مشخصات خورشید ساخته نشده است، تشعشعات آنتن Omni-Directional، کره ای مانند خورشید تشکیل نمی دهد، بلکه چیزی شبیه به حلقه است.





تصویر سه بعدی تشعشعات Omni-Directional:

http://s1.picofile.com/file/6192194164/pancake.jpg






تصاویر دو بعدی تشعشعات Omni-Directional:


http://s1.picofile.com/file/6192182092/side_view_omni_antenna.gif






http://s1.picofile.com/file/6192183098/top_view_omni_antenna.gif






یک سوال!؟

بنابر آنچه گفته شد چنانچه یک Access Point را به صورت زیر در طبقه وسط یک آپارتمان قرار دهیم، در چه موقعیت هایی می توان به طور بهتر از شبکه Wireless بهره برداری کرد؟


http://s1.picofile.com/file/6192198188/tp_link_ap.gif

در همان طبقه ای که Access Point قرار دارد و یا در طبقات بالا و پایین؟


با توجه به آنکه آنتن Access Point فوق در حالت عمودی قرار دارد، تشعشعات دور تا دور آنتن را به صورت حلقه پوشش می دهند، این حلقه عمدتا در همان طبقه قرار خواهد گرفت، بنابراین طبقات بالا و پایین نمی توانند به خوبی از این Access Point بهره برداری کنند!





برخی کاربردهای Omni-Directional:

آنتن های Omni-Directional به جهت پوشش وسیعی که نسبت به آنتن های Semi-Directional و Highly-Directional ایجاد می کنند، برای ساخت Access Point ها به کار می روند، بهتر است Access Point ها را در مرکز خانه یا محل کار نصب کنیم تا پوشش بهتری داشته باشند!


این آنتن ها همچنین برای ارتباطات Point to Multi-Point یا یک نقطه به چند نقطه استفاده می شوند، شرکتی را فرض کنید که ساختمان مرکزی آن در وسط شهر قرار داشته و سایر دفاتر آن در اطراف شهر قرار دارند، برای ایجاد ارتباطات Wireless بین ساختمان مرکزی و سایر دفاتر می توان از ارتباطات PTMP بهره برده و آنتن Omni-Directional را در بالای ساختمان مرکزی نصب کرد!


http://s1.picofile.com/file/6192234404/ptmp.gif




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد