۲) استفاده از تصویر زمینه برای وبلاگ/وبسایت به وسیله CSS

توجه: برای تمرین نکات ارائه شده در این متن، حتما از تصویری کوچک استفاده نمایید، مثلا تصویری با ابعاد 100 پیکسل در 100 پیکسل!


جهت انتخاب تصویر زمینه برای بدنه‌ سایت یا Body ، طبق شکل زیر عمل نموده و آدرس تصویر مورد نظر را بین پرانتز قرار دهید!


background, image, css, html


در حالت پیشفرض، تصویر مورد نظر تکرار شده و تمام زمینه ی سایت را پر می کند!






اما اگر نمی خواهید تصویر مورد نظر تمام زمینه ی سایت را اشغال نماید،‌ no-repeat را به کد فوق بیافزایید تا تصویر فقط یکبار نمایش داده شود!


background, image, css, html







ممکن است بخواهید تصویر مورد نظرتان، محیط بالای سایت یا فقط اطراف سایت را پوشش دهد!

در اینصورت طبق شکل زیر عمل نمایید!
(توجه کنید که بعد از بسته شدن پرانتز از   ;   استفاده شده است!)


background, image, css, html


یکبار هم به جای x از y‌ استفاده کنید تا دقیقا متوجه شوید که تصویر به چه صورت تکرار خواهد شد!  (x یعنی تکرار تصویر در جهت محور x ها و y یعنی تکرار تصویر در جهت محور y ها)




SEO: چطور موضوع سایت/وبلاگ خود را برای گوگل مشخص کنیم؟

برای معرفی موضوع و محتوای سایت خود به گوگل و سایر موتورهای جستجوگر باید به صورت زیر از تگ ِ Title و تگ های Meta استفاده کنیم:


چطور موضوع سایت/وبلاگ خود را برای گوگل مشخص کنیم؟








عنوان سایت:

title یا عنوان سایت، مهمترین معرف ِ‌ موضوع سایت بوده و در نوار آبی رنگ بالای مرورگرها نمایش داده می شود:


چطور موضوع سایت/وبلاگ خود را برای گوگل مشخص کنیم؟








شرح سایت:

Description یا شرح سایت، می تواند توضیح ما در مورد سایت باشد، Description باید گویا و واضح باشد، به طوری که اگر title کوتاه سایت ما به خوبی واضح نبود، ضعف آن را نیز بپوشاند!








کلمات کلیدی سایت:

Keyword ها یا کلمات کلیدی مکملی برای title و Description هستند، از کلماتی که می توانند معرف خوبی برای محتوای سایت شما باشند اما نتوانستید آنها را در title یا Description بگنجانید به عنوان Keyword استفاده کنید، کلمات کلیدی را باید با استفاده از  کاما از یکدیگر تفکیک نمود!








اندازه متن:

title صفحه اصلی سایت، بهتر است کوتاه باشد، در حد یک یا چند کلمه!

Description بهتر است یک جمله یا چند کلمه باشد!

Keyword محدودیت خاصی ندارد، اما استفاده از 10 تا 30 کلمه کلیدی بهتر به نظر می رسد!


جایگاه نمایش:

title در تمام نتایج سرچ گوگل نمایش داده می شود!

Description در اکثر نتایج سرچ گوگل نمایش داده می شود!

Keyword در نتایج سرچ گوگل نمایش داده نمی شود مگر زمانی که جستجو شده باشد!


سایز:

title در نتایج سرچ گوگل با سایز درشت و رنگ آبی نمایش داده می شود!

Description در نتایج سرچ گوگل با سایز ریزتر نمایش داده می شود!

Keyword ها نیز در نتایج سرچ گوگل با سایز ریزتر نمایش داده می شوند!


چطور موضوع سایت/وبلاگ خود را برای گوگل مشخص کنیم؟



آشنایی با پنج سطح مدرک و هشت گرایش مهندسی شبکه Cisco


cisco, switch, router, ccna, ccnp, ccie, ccda, cca, network+, mcitp, mcse, ios, network, شبکه, سیسکو

مدارک شرکت سیسکو به پنج سطح تقسیم می شوند:

  1. Entry
  2. Associate
  3. Professional
  4. Expert
  5. Architect


و به هشت گرایش مختلف:

  1. Routing & Switching
  2. Design
  3. Network Security
  4. Service Provider
  5. Service Provider Operations
  6. Storage Networking
  7. Voice
  8. Wireless


به عنوان مثال مسیر اخذ مدرک برای کسی که علاقه مند به گرایش Design است به صورت زیر می باشد:

CCENT => CCNA => CCDA => CCDP => CCDE => CCA

cisco, switch, router, ccna, ccnp, ccie, ccda, cca, network+, mcitp, mcse, ios, network, شبکه, سیسکو

سطح Entry:

سطح Entry با مدرک CCENT ابتدایی بوده و در ایران دوره ای با این عنوان برگزار نمی شود در عوض مدرک +Network به عنوان پیش نیاز مهندسی شبکه سیسکو و مایکروسافت در ایران مورد توجه قرار داشته و معمولا اولین دوره ای است که متخصصان شبکه آن را می گذرانند!

البته CCENT معادل +Network نبوده و سطح بالاتری دارد، CCENT را می توان نیمی از راه مدرک CCNA دانست، کسی که CCNA دارد، به CCENT هم مسلط است!

cisco, switch, router, ccna, ccnp, ccie, ccda, cca, network+, mcitp, mcse, ios, network, شبکه, سیسکو

سطح Architect:

سطح Architect که در چند ماه اخیر توسط سیسکو ارائه شده است، بالاترین سطح مدرک مهندسی شبکه در بین کلیه مدارک بین المللی شبکه است، ظاهرا شرکت سیسکو با ارائه ی این سطح خواسته تا برترین متخصصان بین المللی شبکه را گلچین نماید، شاید بتوان CCA را به نوعی معادل فوق دکترای شبکه در گرایش Design دانست!


سطوح Associate و Professional و Expert:

اما گذشته از سطح Entry و Architect سایر سطوح مدارک سیسکو گرایش های مختلف مهندسی شبکه را پوشش می دهند، سه سطح Associate و Professional و Expert ...


Associate یا دستیار، یعنی قرار گرفتن در ابتدای مسیر، گرایش شما هر چه که باشد می بایست پیش از اخذ هر مدرک و یا گذراندن هر دوره ای، CCNA با گرایش Routing & Switching را بگذرانید!

cisco, switch, router, ccna, ccnp, ccie, ccda, cca, network+, mcitp, mcse, ios, network, شبکه, سیسکو

بعد از آن چنانچه خواستار تغییر گرایش از Routing & Switching به سایر گرایش ها باشد، می بایست مدرک Associate ِ آن گرایش را نیز اخذ کنید، مثلا چنانچه به Security علاقه مند هستید باید مدرک CCNA با گرایش Security را کسب کرده و سپس به سطح بالاتر یعنی Professional صعود نموده و CCSP را بگذرانید و نهایتا مدرک سطح Expert یعنی CCIE با گرایش Security را اخذ کنید!

البته اخذ این مدارک به خصوص مدارک سطح Expert کاری فوق العاده سنگین بوده و نیازمند تجربه کاری در حدود 10 سال و تمرکز عمیق روی منابع مطالعاتی است!


معمولا مدارک سطح Associate نظیر CCNA و CCDA را معادل کارشناسی شبکه

مدارک سطح Professional نظیر CCNP,CCSP و CCDP را معادل کارشناسی ارشد شبکه

و مدارک سطح Expert نظیر CCDE و CCIE با گرایش های مختلف را معادل دکترای شبکه می دانند.


پرطرفدارترین گرایش ها:

در بین 8 گرایش ذکر شده، Routing & Switching مانند پایه ای برای سایر گرایش ها محسوب شده و در کشورهای مختلف دنیا همچون ایران پرطرفدارترین گرایش محسوب می شود!

در حال حاضر در ایران به گرایش هایی چون Voice, Security و Wireless نیز بها داده شده و دوره هایی برای این سه گرایش در آموزشگاههای مختلف برگزار می شود، البته مطمئن باشید در صورت انتخاب هر کدام از گرایش های سیسکو در صورت عبور از سطح Professional امنیت شغلی کافی را خواهید داشت!

cisco, switch, router, ccna, ccnp, ccie, ccda, cca, network+, mcitp, mcse, ios, network, شبکه, سیسکو

اگر به مهندسی شبکه و دوره های مهندسی سیسکو علاقه مندید، برای انتخاب گرایش عجله نکنید، بعد از اتمام دوره ی CCNA با گرایش Routing & Switching، دید شما نسبت به مسیر باز تر شده و علاقه مندی خویش را بهتر خواهید شناخت...

فعلا نخستین گام را بردارید...


مدارک آموزشگاهی و مدرک بین المللی:

چنانچه دوره های سیسکو را در آموزشگاههای کشور بگذرانید، پس از امتحان پایان دوره، آموزشگاه، مدرک اتمام دوره ی مذکور را همراه با نمره به شما اعطاء خواهد کرد، برخی مدارک آموزشگاهی معتبر بوده و مورد تائید سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی هستند اما برخی نیز به میزان کافی اعتبار ندارند، پس در انتخاب آموزشگاه مورد نظر دقت نموده و فراموش نکنید که کیفیت آموزش مهمتر از اعتبار مدرک و میزان تلاش و همت شما در یادگیری و بکارگیری عملی آموخته ها مهمتر از هر دوی این موارد است!


امتحان بین المللی در Test Center هایی گرفته می شود که متاسفانه کشور ایران را تحریم نموده و هیچ پایگاهی در داخل کشور ندارند، پس برای اخذ مدرک بین المللی باید از کشور خارج شوید، اما مساله فقط فقدان یک Test Center در کشور نیست، در آنسوی مرزها نیز شما نمی توانید به صورت قانونی امتحان دهید و ناچارید با هویت ِ غیرایرانی و به صورت غیرقانونی امتحان داده و از شرکت سیسکو سیستمز مدرک بین المللی بگیرید!

مدرک بین المللی سیسکو افزون بر اینکه در ایران امتیازی بزرگ جهت یافتن شغل محسوب می شود، اعتبار علمی شما را در سرتاسر دنیا تضمین می کند!


انتخاب بهترین آموزشگاه:

متاسفانه در ایران اکثر آموزشگاهها مدعی اند که نخستین و بهترین مرکز آموزشی اند، بنابراین نباید به شعارهایی که می دهند بها دهید و باید خودتان شخصا برای انتخاب بهترین آموزشگاه تلاش نمایید، در انتخاب آموزشگاه مهمترین معیارها، کیفیت آموزش، مجهز بودن به تجهیزات آزمایشگاهی، اعتبار مدرک و اساتیدی با مدارک بین المللی و خوش سابقه در تدریس است!

بهترین روش برای تحقیق نیز مشورت با کسانی است که این دوره ها را گذرانده اند، صرفا برای شروع تحقیق آموزشگاههای زیر به شما معرفی می گردد:




کامپتیا +Network | مایکروسافت MCITP | سیسکو CCNA, CCNP, CCIE اول

اولین و بهترین قدم برای شروع علم آموزی در شاخه شبکه های کامپیوتری، روی آوردن به دوره ی آموزشی +Network است، این دوره در بسیاری از آموزشگاههای کشور در حال تدریس بوده و یکی از پر استقبال ترین دوره های شبکه محسوب می شود.


cisco, switch, router, ccna, ccnp, ccie, ccda, cca, network+, mcitp, mcse, ios, network, شبکه, سیسکو


اما بعد از عبور از +Network دو مسیر عمده برای ادامه دادن وجود خواهد داشت، البته شما می توانید هر دو مسیر را به طور همزمان و یا یکی پس از دیگری بپیمایید اما مهندسین شبکه به طور معمول روی یکی از این مسیرها تمرکز داشته و از آن کسب درآمد می کنند!


مسیر اول، تحصیل در دوره های شرکت مایکروسافت با عنوان MCITP است، ممکن است MCSE بیشتر به گوشتان خورده باشد، MCITP، به روز شده ی مدرک ِ MCSE است!


cisco, switch, router, ccna, ccnp, ccie, ccda, cca, network+, mcitp, mcse, ios, network, شبکه, سیسکو


مسیر دوم نیز تحصیل در دوره های شرکت سیسکو است که از CCNA آغاز شده و بعد از مدارک سطح حرفه ای نظیر CCNP نهایتا به CCIE و CCA ختم می شود.


cisco, switch, router, ccna, ccnp, ccie, ccda, cca, network+, mcitp, mcse, ios, network, شبکه, سیسکو


همانطور که بعد از اخذ دیپلم وارد مرحله انتخاب رشته دانشگاهی می شوید، بعد از اتمام دوره +Network نیز باید انتخاب رشته کنید، پیش از انتخاب رشته باید حداقل با یک متخصص مایکروسافت و یک متخصص سیسکو و یا ترجیحا با کسی که هر دو مسیر را طی نموده است مشورت داشته باشید!


اما به طور مختصر باید گفت که با توجه به اینکه مایکروسافت تولید کننده ی محصولات نرم افزاری شبکه نظیر Windows Server 2008 می باشد، دوره ی مایکروسافت نیز تبعا بیشتر به سرورها و نحوه کار با نرم افزارهای تولیدی این شرکت می پردازد و با نظر به اینکه سیسکو تولید کننده ی محصولات سخت افزاری شبکه از جمله Switch ها و Router هاست، دوره ی سیسکو نیز بیشتر به نحوه استفاده و تنظیمات آنها می پردازد.


تعداد افراد کمتری فرصت پیدا می کنند که هر دو دوره را بگذرانند اما به طور معمول اگر قرار باشد کسی هم سیسکو بخواند و هم مایکروسافت، از مایکروسافت شروع کرده و پس از اتمام آن به سیسکو متمایل می شود، چرا که MCITP را می توان راحت تر و زودتر به اتمام رساند، اما اتمام دوره های سیکسکو و کسب مدارکی چون CCIE کار هر کسی نیست و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، CCIE معادل دکترای شبکه است!


یکی از نکات مهم در مقایسه ی دوره ی سیسکو و مایکروسافت، محیط کار عملی آنها است، از آنجاییکه محصلین سیسکو بیشتر به WAN و محصلین مایکروسافت بیشتر به LAN می پردازند، قرار گرفتن در محیط کار آزمایشگاهی سیسکو  هزینه ی بسیار بالاتری دارد به طوریکه اکثر محصلین این رشته ناچارند در محیط های شبیه سازی شده به تمرین ِ عملی ِ دروس خود بپردازند.


فارغ از آنچه در مقایسه دروه های سیسکو و مایکروسافت بیان شد، باید توجه داشت که در انتخاب رشته، آنچه مهمتر از هر معیار دیگری است، علاقه و تمایل شماست، پیروز خواهید شد اگر به علاقه مندی خویش بها دهید!